torsdag 1 april 2010

Janne Lindén från Wilmer X är en riktig raggarvarg

Innan jag fick höra om Wilmer x så hade jag ingen aning om att det fanns människor som fortfarande levde kvar i femtiotalet, att rockabillyn faktiskt fanns kvar. Efter vår intervju så hade jag lärt mig flera nya saker om en värld jag inte visste fanns.

Janne är född och uppväxt i Östersund men bor nu i Stockholm med fru och barn.
Året var 1983 och Janne stod på scenen, han spelade med sitt dåvarande coverband som förband för Eddie Meduza. Det var en början på en lång och fin karriär som bara fortsätter.
- Ja det var ju först och främst min storebror som lärde mig att spela gitarr. Det var där intresset började, men det var först när jag stod på scen och spelade som jag förstod att det var dethär jag ville syssla med.

Sedan tog Jannes karriär fart på riktigt när han under en återkommande bluesfestival i Östersund stötte på Nisse Hellberg.
Det var min fru som på något sätt lyckades sammanför oss under kväll. Vi fattade snabbt tycke för varandra och delade många intressen.
De båda var musikfantaster och älskade det de gjorde. Det var inte bara början på en fin vänskap utan också ett steg framåt i Jannes karriär.

Jag fick under dendär kvällen i Östersund ett erbjudande om att spela ett pålägg till en låt som heter 13 våningar upp. Och på den vägen är det.

I en recession av aftonbladet så reccenserar journalisten Markus Larsson Janne efter en spelning med Nisse Hellberg såhär
”Till sin hjälp har han gitarristen Janne Lindén. Lindén ser ut som en salt raggarvarg och spelar som själve fan. Licksen är så heta att man hade kunnat grilla hamburgare på dem”

Och jag kan inget annat än att hålla med Larsson. Janne är cool, han är riktigt cool faktiskt. Att se deras gäng, höra deras heta diskussioner om musik är helt underbart. De diskuterar sådana saker som vi ”vanliga” människor aldrig skulle kunna komma och tänka på.
De har frisyrer och kläder som jag förr bara sett i filmer, det är som att resa tillbaka i tiden. Håret är kammat med någon slags gele som gör att hela håret glänser i stora härliga frisyrer som för mig påminner om Elvis Presley, men jag är väl bara mest obildad inom rockabillyn.

Deras kläder och hårprodukter kommer från en galleria i stockholm som jag inte visste fanns. Sivletto heter den och ligger mitt i Stockholm.
- Jo men Sivletto har allt möjligt som man kan tänkas behöva! Man kan både klippa sig där också, få en riktig frisyr, säger Janne och skrattar.

Förutom att Janne lever på sin musik så har han ett stort intresse för amerikanska bilar och han säger själv att han gärna meckar en del.
När jag frågar vad han brukar lyssna på så får jag hen hel radda med svar, han slänger upp namn efter namn och han uttalar dem alla med en fantastisk entusiasm.
- Några exempel är väl typ… Fab T-birds, Patsy Cline, Bo Diddley, Elmore James, Ike turner… sen en del surfmusik .
  Det är alltså delar av vad Janne föredrar och han säger   att Ike turner är en stor förebild inom musiken och har alltid varit en idol.

  Som jag tidigare nämnt så har Janne genom åren spelat i en hel del band, han säger själv att han gillar att variera sig och bara han får spela sin musik så är han nöjd.
-  Det var väl när jag spelade tillsammans med Nisse i Wilmer x som jag kände att det skulle kunna fortsätta såhär eftersom jag och Nisse hade ett mycket väl fungerande samarbete.
Det har Janne mycket rätt i, efter ett antal spelningar tillsammans med Wilmer x så fortsatte Janne att spela tillsammans med Nisse Hellberg när han spelade in sin soloplatta.

Jag får veta att hemma hos Janne står gitarrerna uppradade efter väggarna, musiken står alltid på och lägenheten har en touch av femtiotal såklart! När jag frågar honom hur många gitarrer han egentligen har så skrattar han bara.

Då inser jag att mitt möte med Janne är slut för denhär gången. Min egna slutsats är att Janne är en glad man, mycket nöjd med sitt val av karriär och allmänt lycklig. Han är cool. Riktigt cool.

Sofie Gustafsson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar