torsdag 1 april 2010

”Men det är inte bara jag som gör det”

Som du vet är miljön på väg mot sämre tider och du kan göra massor åt det. Panta en burk till exempel. Kom igen, att göra något så enkelt för att rädda dina barn och kommande generationer är inte mycket begärt.

Törsten kommer smygande under dagen. När jag får en paus i all vardagsstress köper jag mig en välförtjänt läsk. Den första klunken smeker min torra hals och snart har jag druckit upp hela burken. När törsten är släkt har jag ett viktigt uppdrag att genomföra. Jag skall göra mig av med den tomma burken.

För er som har varit i den här situationen inte riktigt vet hur ni ska göra ska jag nu ge er några olika val. För den tomma burken ska pantas. Det finns dock några olika sätt. Lägg ner burken i väskan. Ett tips är att alltid ha en tom plastpåse så att väskan slipper bli kladdig.
När du gjort detta kan du antingen panta den när du går förbi en mataffär eller lägga den i samlingen hemma som sedan ska återvinnas. Om man inte har en väska kan man hålla burken i handen tills man har kommit dit man ska. Låter det jobbigt? Det är det inte.

”Det kan ju inte spela så stor roll, det är ju så långt till närmsta affär!”
Det finns ingen bra ursäkt till att inte panta. Många som redan lever idag kommer inte påverkas särskilt mycket av miljöförstöringen eftersom de har levt större delen av sitt liv. Men detta ger dem inte rätt att förstöra miljön för de kommande generationerna.
Det är inte som att de kan köpa en ny när den gamla förstörs.
När du slänger en burk i naturen påverkar det inte bara dig, utan alla i hela världen. Det dåliga samvetet borde signalera, men så är inte fallet för de flesta. Eftersom att det är så många som skräpar ner antar jag att de inte får dåligt samvete, för ”de gör som alla andra”.
”Men det är inte bara jag som gör det” är förresten en dålig ursäkt. Typ världens sämsta!

Att så pass inte återvinner sina burkar tror jag beror på bristande kunskap. Jag skulle kunna tro att minst hälften av Sveriges befolkning har missat att en aluminiumburk som ligger och skräpar i naturen tar 300 år att bryta ner (källa: Håll Sverige Rent).
Nu gör jag min insats för miljön och ber er: Snälla söta gulliga, kan du lova mig att aldrig mer slänga en burk någon annan stans än i en pantmaskin?
Det är den onödigaste miljöförstöringen jag vet.
Det är dagisnivå på det här. Det är samma lek som att stoppa ner klossar i rätt hål, ni vet sådana leksaker som många barn har.
Burkarna ska vara i den maskinen med en burk på. Petflaskorna ska vara i den med en flaska på.

Hallå, ska det vara så svårt?

Malin Wasing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar